70 LAT

29 stycznia 2022 roku w  restauracji Stary Dworzec w Gorlicach odbyły się uroczyste obchody 70-lecia Sportów Motorowych na Ziemi Bieckiej i Gorlickiej. Na jubileusz przybyli przedstawiciele władz PZM, samorządowych, sponsorzy, członkowie oraz sympatycy klubu.   Imprezę poprowadził zaprzyjaźniony od wielu lat z klubem Wojciech Tomkiewicz, natomiast historię klubu przedstawił prezes Marek Sitek wraz z Mariolą Mrozek sekretarzem klubu.Sekcja Motorowa Koła Sportowego „Górnik” w Bieczu powstała 2 sierpnia 1951 roku  na fali fascynacji motocyklami bieckiej młodzieży. W grupie inicjatywnej byli bieczanie Henryk Czochara, Stanisław Szmidt, Emil Malinowski, Józef Wojtasiewicz, Zdzisław Budacki, Bronisław Zawisza oraz Marian Uszko. Pierwszym kierownikiem sekcji motocyklowej, liczącej zaledwie 20 osób, był Henryk Czochara. Zawodnicy  koła z początku startowali na motocyklach, dopiero później przenieśli się na samochody. Pierwsze starty odbywały się  na prywatnych przedwojennych motocyklach. W roku 1953 sekcja otrzymała trzy motocykle marki SHL, a w 1955 roku trzy motocykle WFM. W latach 50. najpopularniejszymi z dyscyplin motorowych były rajdy uniwersalne, szosowo-terenowe, patrolowe, obserwowane, małe rajdy, motocross oraz żużel. Jednym z pierwszych takich rajdów był zorganizowany 14 kwietnia 1953 r. przez biecką sekcję Rajd Terenowy w Bieczu. Uczestniczyło w nim 30 zawodników z Górnika Biecz, Górnika Gorlice i LPŻ Jasło. Na jubileuszu gościliśmy zawodników, którzy w tych czasach startowali a byli to: Zdzisław Augustyn, Piotr Ryndak i Zdzisław Orlewski. W latach 60. część zawodników zmieniła motocykle na samochody.

Sekcja Motorowa Koła Sportowego „Górnik” w Bieczu była podwaliną dziś działającego Automobilklubu Bieckiego. W grudniu 1976 roku członkowie sekcji Motorowej „Górnik” założyli Delegaturę Automobilklubu Krośnieńskiego w Bieczu.  Członkowie Delegatury przez kilkanaście lat uczestniczyli w turystycznych imprezach organizowanych samodzielnie, jak również przez Automobilklub Krośnieński. Organizowali imprezy turystyczno – samochodowo – krajoznawcze, jak rajdy turystyczne do Wapiennego, Bednarki czy Rudawki Rymanowskiej, podczas których obok rywalizacji było zwiedzanie i spotkania towarzyskie przy ognisku. W listopadzie 1997 roku 26-osobowy komitet założycielski podjął uchwałę o założeniu samodzielnej organizacji. W marcu 1998 roku decyzją Sądu Rejonowego w Krośnie Automobilklub Biecki został wpisany do Krajowego Rejestru Stowarzyszeń pod nazwą Automobilklub Biecki. W skład pierwszego Zarządu weszli: Andrzej Bartnicki prezes, Henryk Czochara wiceprezes, Janusz Guzik sekretarz oraz Danuta Ingeln skarbnik.
Do klubowej tradycji weszło organizowanie imprez dla członków i sympatyków Automobilklubu oraz dla dzieci. Jedną z  imprez o wieloletniej tradycji jest spotkanie opłatkowe organizowane w karnawale, które z biegiem czasu przekształciło się  w bal noworoczny. Rajdy turystyczne były organizowane na rozpoczęcie i zakończenie sezonu. Pierwszy z nich  to Jesienny Rajd Turystyczny Seniora, który zorganizowany został w 1999 roku na trasie z Biecza do Folusza, natomiast od 2003 roku rajdy te były organizowane pod nazwą Wiosenny Rajd Turystyczny, a w 2011 przekształcone w Rodzinny Rajd Turystyczny. Od 2000 roku w kalendarzu imprez klubowych na stałe zagościł Rekreacyjno-Sportowy Dzień Dziecka. W latach 1998-2006, kiedy gwardianem i proboszczem był O. Samuel Bommersbach, podczas rozpoczęcia sezonu odbywało się poświęcenie samochodów. W tym czasie klub współpracował z klasztorem Franciszkanów w Bieczu przy organizacji Festynu Franciszkańskiego.

Od początku działalności  klub zajmuje się bezpieczeństwem ruchu drogowego i ratownictwem drogowym organizując kursy ratowników drogowych, po których egzaminem sprawdzającym umiejętności szkolonych były zloty ratowników. Przez pięć lat, od 2001 do 2005, organizowane były Jesienne Zloty Ratowników Drogowych prowadzone przez ówczesnego wiceprezesa do spraw brd Jana Grygowicza.

Działalność sekcji ratowników to także udział w zlotach okręgowych i ogólnopolskich. Najważniejszym sukcesem klubowej załogi w składzie Marek Sitek i Jan Grygowicz było zdobycie Mistrzostwa Polski w VI Ogólnopolskich Mistrzostwach Ratowników Drogowych PZM, które odbyły się 26-28 IX 2003 roku. Jan Grygowicz odznaczony został wówczas Honorową Odznaką Ratownika Drogowego PZM.

Jan Grygowicz ma ogromne zasługi w popularyzacji ratownictwa drogowego i podnoszeniu umiejętności w zakresie przepisów ruchu drogowego wśród młodzieży. Przez wiele lat przygotowywał bowiem uczniów Zespołu Szkół nr 1 w Bieczu do Powiatowego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym w Gorlicach. Uczniowie tej szkoły trzykrotnie w latach 2002, 2003 i 2004 zdobyli I miejsce drużynowo. Do najlepszych należeli młodzi członkowie Automobilklubu. Jan Grygowicz był pomysłodawcą, organizatorem i sędzią głównym Gminnego Turnieju BRD. Impreza ta mająca na celu propagowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym organizowana jest od 2007 roku przy współpracy z Gminą Biecz, Policją i OSP w Bieczu.

Organizacja KJS-ów rozpoczęła się w klubie wraz z powołaniem nowego Zarządu na zebraniu sprawozdawczo-wyborczym w dniu 16 lutego 2003 roku, kiedy to prezesem został Marek Sitek i pełni tę funkcję nadal.

Pierwszą imprezą w całości od strony sportowej zorganizowaną przez nasz klub była II Runda Mistrzostw Polski Dziennikarzy, która odbyła się w czerwcu 2004 roku na terenie powiatu gorlickiego. Rajd Dziennikarzy spowodował rozpoczęcie kolejnego etapu działalności klubowej, odważyliśmy się zrealizować marzenia prezesa Marka Sitka, Jakuba Wszołka, Daniela Wójcikiewicza i innych członków Zarządu.

18 grudnia 2005 roku odbyła się nasza pierwsza samodzielna impreza Zimowy Rajd Samochodowy „BARBÓRKA”. Rajd otrzymał wysoką ocenę obserwatorów okręgu rzeszowskiego PZM i w 2006 odbył się już jako eliminacja Mistrzostw Okręgu Rzeszowskiego.

Zaangażowani w organizację imprez samochodowych członkowie Zarządu postanowili zorganizować Mistrzostwa Powiatu Gorlickiego w Super OeS-ie pod patronatem Starosty Gorlickiego Pana Mirosława Wędrychowicza. Organizatorem całej imprezy był Jakub Wszołek, niezależnie od tego kto był dyrektorem poszczególnych eliminacji. W 2007 odbyły się trzy eliminacje mistrzostw: w lipcu – Grodzki, we wrześniu Gorlicki, a w grudniu Biecki Super OeS. I to był strzał w dziesiątkę. Impreza się przyjęła i w kolejnych latach, oczywiście pod patronatem pana Starosty, odbywały się już cztery eliminacje mistrzostw. Od 2017 roku zamiast nich Automobilklub Biecki, we współpracy z Jasielskim Klubem Motorowym i Ratownictwa Drogowego oraz Automobilklubem Stomil Dębica, organizuje Mistrzostwa Galicji, które dzięki temu składają się z większej liczby eliminacji.

Marzenia napędzały nas do działania. Marzyliśmy o zorganizowaniu imprezy samochodowej i mimo że nie mieliśmy funduszy zrobiliśmy pierwszą klubową, pierwszą okręgową … i w tej chwili organizujemy imprezę rangi Mistrzostw Polski czyli Wyścig Górski Magura Małastowska.

W 2014 roku spełniło się kolejne marzenie prezesa Marka, po kilku latach starań po raz pierwszy odbył się Wyścig Górski Magura Małastowska na trasie od Małastowa do przełęczy Małastowskiej i tak  eliminacje cyklu Mistrzostw Polski zawitały na stałe do naszego powiatu.

Barwy klubu reprezentuje  silna grupa licencjonowanych zawodników, oraz zawodników amatorów.

Podczas uroczystości wręczono odznaczenia Polskiego Związku Motorowego: Brązową Honorową Odznakę PZM otrzymali: Angelika Mróz, Mariola Mazur oraz Anna Mrozek,

 

Srebrną Honorową Odznakę PZM otrzymali: Łukasz Bałajewicz, Marcin Wojciechowski, Bartłomiej Zieliński, Zbigniew Kotarba i Adam Szczepański,

Złotą Honorową Odznakę PZM otrzymali: Małgorzata Małuch, Rafał Kukla i Adam Lesiak.

Wręczono również podziękowania dla zasłużonych działaczy i członków Automobilklubu Bieckiego, zawodników, sponsorów, przedstawicieli samorządów oraz osób i firm współpracujących od wielu lat z klubem.

 

Po części oficjalnej uczestnicy jubileuszu zjedli uroczysty obiad i rozpoczęli wspaniałą zabawę do białego rana. W jubileuszu brało udział 136 osób.

 

Jolanta Sitek


Komentarze są zamknięte.